zondag 6 juli 2014

Wijz

Lees meer... organisatie cultuurhuis (WijZ):
WijZ is een organisatie die al bijna 40 jaar bestaat, onder de naam Stichting Welzijn Ouderen Zwolle. In 2010 is besloten tot een naamswijziging, omdat de doelgroep de naam SWOZ niet associeerde met een uitdagende en inspirerende organisatie.  WijZ heeft altijd 3 belangrijke “poten” gehad voor wat betreft haar aanbod, namelijk:
1)     Sociaal cultureel werk in de wijk (het organiseren en faciliteren van groepen ouderen die samen actief zijn),
2)     Sport en bewegen, waarbij ouderen onder leiding van een docent deelnemen aan sport- en beweegactiviteiten
Ondersteuning thuis, waarbij kwetsbare mensen hulp op maat krijgen, zoals bijvoorbeeld thuisadministratie en dagbesteding.
Bij WijZ werken ruim 700 vrijwilligers en 40 medewerkers, waaronder mensen uit de participatiewet.

Lees meer... Scenarios Cultuurhuis (WijZ):

Scenario 1: Barok
Dit scenario ligt langs de assen overheidssubsidies en participeren. Er is genoeg geld voor investeringen, zowel gericht op kunst en cultuur als voor de loonbetaling van werkkrachten uit de buurt. De kwaliteit is hierdoor ook hoog. Hieronder wordt per criterium een beschrijving gegeven van dit scenario. Het Cultuurhuis zou een goede mogelijkheid kunnen bieden om de verbinding tussen burgers te digitaliseren. Een interactief community netwerk kan hiervoor zorgen. Door dit netwerk kunnen burgers met elkaar connecties maken en kunnen zij communiceren over gedeelde interesses. Het plannen van de buurtactiviteiten gaat ook digitaal, waarbij de bewoners het initiatief nemen en daar een budget voor kunnen aanvragen bij het Cultuurhuis.  Om niet alles digitaal te organiseren, maar ook te werken aan de daadwerkelijke persoonlijke ontmoeting, zou er een werkplek moeten zijn in het Cultuurhuis. Op deze werkplek, die geschikt is voor alle doelgroepen, kan er, onder leiding van ICT-experts uit de buurt, gewerkt worden achter computers. Ook is het mogelijk eigen mobile devices aan te sluiten op het netwerk. De ICT-experts kunnen de verschillende doelgroepen op niveau ondersteuning bieden bij computerwerkzaamheden. Daarnaast is het mogelijk om door ICT het Cultuurhuis meer bereikbaar te maken voor smartdevices, zodat ook deze kunnen worden aangesloten op het Cultuurhuis netwerk. Hierdoor kunnen buurtbewoners reserveringen ook snel en gemakkelijk plaatsen. Het Cultuurhuis is het middelpunt van de wijk, waardoor saamhorigheid tot uiting komt in de zin van verschillende verbintenissen tussen culturen en generaties. Het geven en deelnemen aan workshops over verschillende maatschappelijk onderwerpen staat hierin centraal. Het Cultuurhuis heeft daarnaast ook een signalerend karakter voor zorgbehoevende buurtgenoten, waardoor eerder ingegrepen kan worden door betrokken organisaties.  Generaties werken samen in activiteiten die door samenwerking met het Cultuurhuis zijn opgezet. Hierdoor kan er naast het culturele aanbod ook zorgverlening worden aangeboden, zoals buddysystemen, burendiensten, maaltijdenaanbod en bezoekafspraken. Binnen het Cultuurhuis is een generatieruimte: een grote ruimte geschikt voor alle doelgroepen, waar verschillende generaties bijeenkomen. Er zal een breed aanbod van culturele activiteiten zijn, die door de samenwerking tussen de buurt en het Cultuurhuis wordt opgesteld. De burger initiatieven op het gebied van kunst en cultuur worden door het Cultuurhuis gesteund en naar een professioneel niveau getild. Lokale kunstenaars die bijvoorbeeld een concreet plan hebben, kunnen voor faciliteiten terecht bij het Cultuurhuis. Daarnaast hebben kunstenaars en musici door het Cultuurhuis een groter en meer divers bereik voor het presenteren en ontwikkelen van eigen kunst. Zij kunnen hiermee ook buurtbewoners en verschillende generaties interesseren, zodat ook zij bijdragen aan de kunst en cultuur binnen de wijk. Er is een actieve groep zelfstandige buurtbewoners die samenwerkt om eigen kunstvormen, muziekvormen en andere voorzieningen te creëren en te delen. Het Cultuurhuis biedt hierin mogelijkheden om in vergaderruimten samen te komen en door gebruik te maken van het digitale netwerk van het Cultuurhuis.

Scenario 2: Business-art
Dit scenario ligt langs de assen overheidssubsidies en consumeren en is hieronder per criterium beschreven. Van buitenaf worden er door het Cultuurhuis bedrijven ingehuurd om het gehele ICT-netwerk te ontwerpen en uit te voeren. Daarnaast wordt een informatieve website opgesteld waarop men zich kan aanmelden voor activiteiten binnen het Cultuurhuis. De digitale voorzieningen zijn gericht op informatievoorzieningen en niet op communicatie. Toegankelijkheid staat bij dit aspect centraal. Binnen het maatschappelijke aspect is veel individualisme te zien. De buurt is individueel gericht waardoor ze gebruik maken van voorzieningen die voor hen passend zijn. De saamhorigheid in de buurt is hierdoor laag en de gezinnen zijn vooral bezig met eigen prestaties binnen het gezinsleven. De activiteiten die het Cultuurhuis aanbiedt zorgen ook niet voor saamhorigheid. Workshops en activiteiten worden namelijk gegeven door (ingehuurde) externen waardoor de betrokkenheid van de buurt gering is. Intergenerationele samenwerking komt niet tot uiting. Generaties zijn wel bij elkaar maar produceren eigenlijk weinig samen. De verschillende generaties zijn dus wel binnen het Cultuurhuis te vinden, maar er komt bijvoorbeeld niet een gezamenlijk product. Dit komt mede doordat er in het Cultuurhuis geen speciale voorzieningen voor verschillende doelgroepen zijn. Er is professioneel aanbod van kunst en cultuur, dit aanbod is op alle niveaus verkrijgbaar. Hierdoor kan gestreefd worden naar de beste kwaliteit. Het Cultuurhuis vervangt hiermee de plaatselijke muziek- en dansscholen. Er is een goede , zakelijke samenwerking tussen freelancers en het Cultuurhuis. De samenwerking tussen buurtbewoners en het Cultuurhuis vindt nauwelijks plaats.

Scenario 3: Modernisme
Dit scenario ligt langs de assen Participeren en Zelfvoorzienend en is hieronder per criterium beschreven. De buurt zet zich in voor goedkope, maar duurzame ICT-faciliteiten in het Cultuurhuis. Zo bestaat er een interactieve website, discussie forum, online agenda/planner en kan men zich inschrijven voor activiteiten. Een sterk groepsgevoel speelt hierin een grote rol. Er is een actieve website waarop de buurt met elkaar kan communiceren. Iedereen kan hierop terecht om zijn of haar mening te geven over de wijk en over de activiteiten die het Cultuurhuis aanbiedt. Ook kunnen mensen hier tips geven over de activiteiten en ideeën opwerpen. Er zullen geen apps of andere web-applicaties worden gemaakt voor het Cultuurhuis. In dit scenario is te zien dat er veel saamhorigheid is in de wijk. Hierdoor worden veel signalen opgevangen waar de wijk op kan inspelen en waar het Cultuurhuis ondersteuning kan bieden. Er kan daardoor ook besloten worden of er professionele hulp of zorg moet worden ingeschakeld. Het buurtnetwerk staat centraal, georganiseerd vanuit het Cultuurhuis vormt dit een vangnet voor zorgbehoevenden. Er gebeurt veel vanuit liefdadigheid, wederdiensten en een sterk groepsgevoel. In dit aspect is de participatiemaatschappij op kleine schaal al zichtbaar in het Cultuurhuis. Hier draagt men zorg voor elkaar, zodat de overheid hier niet de grootste rol meer in heeft. De gemeente kan hierin wel sturen, maar het meeste moet vanuit de wijk zelf komen en daar is in dit scenario ook ruimte voor. Intergenerationele samenwerking komt in dit scenario tot uiting in het bundelen van krachten. Generaties investeren gezamenlijk in het Cultuurhuis en in de wijk Stadshagen. Doordat passie, motivatie en verbinding de boventoon voeren in dit scenario ontstaat er een intensieve samenwerking tussen de generaties. Participatie in dit scenario betekent dat er veel ruimte is voor creativiteit en ondernemerschap. Deze combinatie zorgt voor nieuwe ontwikkelingen binnen kunst en cultuur in Zwolle. Met minder middelen (er is namelijk geen overheidssubsidie) kan er soms meer gecreëerd worden. Het stimuleert in elk geval de creativiteit. Er is ruimte voor initiatief van burgers en nieuwe concepten voor kunst en cultuur kunnen worden ontworpen. Alle mensen die gaan samenwerken voor het Cultuurhuis, moeten met een beperkte hoeveelheid geld duurzame doeleinden verwezenlijken. Hierbij kan het gaan om kunstenaars die hun talenten aanbieden en bewoners uit de wijk die van hun diensten gebruikmaken. Maar het gaat hier ook om de mensen achter de schermen, die organiseren en plannen. Deze groep medewerkers, betaalde en onbetaalde krachten, is ondernemend en creëert een breed netwerk van mensen die toegevoegde waarde hebben voor het Cultuurhuis.

Scenario 4: Romantiek
Dit scenario ligt langs de assen Consumeren en Zelfvoorzienend. Hieronder is het scenario per criterium beschreven. In dit scenario zijn er geen externe overheidssubsidies en moet het Cultuurhuis zelfvoorzienend zijn. Daarom zijn er weinig voorzieningen en wordt er weinig geïnvesteerd in ICT. Er is een basiswebsite waar informatie op zal vertoond worden, maar in tegenstelling tot scenario 3 zal dit geen actieve website zijn waar mensen van zich kunnen laten horen. In het Cultuurhuis zelf zal daarnaast wel WIFI aanwezig zijn en zal er een hoek gecreëerd worden voor WIFI-gebruikers. Het Cultuurhuis is vooral laagdrempelig en wordt draaiende gehouden door vrijwilligers. Hierdoor is het minder professioneel en zijn er dus ook minder voorzieningen. Slechts een beperkt aantal mensen uit de wijk komen naar het Cultuurhuis, daardoor is het aanbod beperkt en vooral gericht op de bestaande doelgroep. Het Cultuurhuis zal weinig nieuwe klanten aantrekken, omdat mensen zelf geld moeten inleggen om te consumeren. Daar staat tegenover dat de mensen in het Cultuurhuis wel gemotiveerd zijn om er een succes van te maken en is er meer saamhorigheid binnen het Cultuurhuis. Dit ‘wij-gevoel’ zou zich echter niet uitstrekken tot de wijk; het Cultuurhuis blijft een passieve plek binnen de wijk. In het Cultuurhuis zijn er veel vrijwilligers en is het aanbod beperkt en selectief, daardoor zijn de generaties afhankelijk van elkaar. Doordat het aanbod zich vooral richt op een bepaalde doelgroep, zullen er ook niet snel generaties bij komen. Er zijn intergenerationele plannen, maar deze komen niet van de grond doordat er te weinig steun is. Daardoor is de samenwerking tussen de verschillende generaties niet gepland en gebeurt het incidenteel. Er is een basis aanbod voor een bepaalde doelgroep, dat zullen veelal de huidige geïnteresseerden zijn. De kwaliteit zal minder goed zijn, maar doordat het Cultuurhuis zelfvoorzienend is en gedraaid wordt door vrijwilligers zal er veel creativiteit zijn. Het aanbod zal makkelijk en goedkoop zijn. In het Cultuurhuis werkt een beperkt aantal mensen met elkaar samen, zonder effectief en zichtbaar resultaat. Men is veelal niet zeker wat zich exact afspeelt en hoe daarop te reageren. Er zijn wel initiatieven voor verbetering maar deze zullen weinig draagvlak vinden, omdat de mensen binnen het Cultuurhuis geneigd zijn de huidige situatie te handhaven.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten